Afgiftsregler, besparelser eller ej. Det er som om
man lige nu glemmer, at biler først og fremmest
vælges ud fra de behov, de skal løse. Renault Mégane
Grand Scénic er et godt eksempel herpå. Priserne
efter den ventede afgiftsændring er ikke beregnet
endnu, men prisen for en Grand Scénic bliver næppe
meget forskellig fra den nuværende. Finansieret over
otte år vil det stort set ikke kunne mærkes i
familiebudgettet, derfor er
”før-afgiftsændrings-prisen” på 320.000 kroner for
den prøvekørte version med 105-hestes dieselmotor
nok meget lig den pris, bilen fremover koster i
Danmark.
Oven i købet kan Grand Scénic også fås for blot
265.000 kroner, hvis man vil give lidt køb på
motortype og udstyr. Sat i forhold til
familiebudgettet er prisen også ganske fornuftig.
For to voksne og tre børn i forskellige aldre vil
næppe særlig begejstrede for alternativt, at skulle
vælge to småbiler, som alt andet lige bruger mindst
ligeså meget brændstof, hvis man kører i to biler i
stedet for én for at få plads til det hele.
Kompakt og rummelig
Det hele kan nemlig med lethed være i Grand Scénic.
Som navnet antyder, er det den forvoksede udgave af
Mégane Scénic – men så stor er den heller ikke. 4,5
meter i længden, men med rigtig velproportionerede
pladsforhold i kabinen.
Ikke mindst bagagerummet er kolossalt. 800 liter
siger specifikationerne og rummet har man let adgang
til gennem den store bagklap, der slår højt op og
endda kan vippes en ekstra tand, hvis man har brug
for det. Indenfor er der glideskinner, så bagagen
nemt kan skubbes på plads.
Variationsmuligheder
Bagsædepladsen er samtidig rigtig god med rigelig
plads til lange ben – selvom forsæderne også er
indstillet til langbenede personer. Den lodrette
siddeposition er noget af forklaringen. Bagsædet er
inddelt i tre – hvoraf det midterste er lidt
smallere end de to yderste, men de kan individuelt
foldes fremad så bagagepladsen kan optimeres efter
hvor mange personer, man er i bilen.
Funktionaliteten helt i top med kraftige flyborde
monteret bag på forsæderyglænene. De kan bruges og
vrider sig ikke, som man ser det hos flere af
konkurrenterne. I gulvet foran bagsædepassagererne
er der ekstra rum, som ikke frister indbrudstyve og
tilsvarende er der mange gode fralægningspladser –
så mange, at man undrer sig over at der er blevet
plads også til de obligatoriske airbags. Og det er
der – for ellers ville Grand Scénic ikke have fået
fem stjerner i EuroNCAP.
|